Zuzanna Sadowa
Czarne światło
To nie pierwszy projekt, w którym Zuzanna Sadowa mierzy się, synchronizuje się w swojej pracy z odczuwaniem słońca, przestrzeni w wymiarze ludzkim, osobistym, odczuwaniem najbliższego otoczenia, swojego domu, widoku ulubionej łąki. Swobodnie przeprowadza nas od natury (rzeczy i miejsc), ku zmaterializowanym cyfrowo wydarzeniom, obiektom, odnajdując w nich możliwości na przekroczenie wizualności i rozszerzenie ich pojmowania bez utraty intymnego i kontemplacyjnego charakteru spraw i doświadczeń ujawnianych w video instalacjach. W większości przypadków, są to powszechne zdarzenia udokumentowane i tylko nieznacznie zmienione, w celu stworzenia odczucia ciągłości i dystansu do rzeczywistości, przekornie doprowadzając do swoistej bezpośredniości postrzegania czasu
i przestrzeni.
Czarne Światło to instalacja video i obiekt. Jest to praca z cyklu Słońce, nad którym autorka pracuje od 2013 roku.
Pełnoobrotowe rejestracje fotograficzne realizowane były w sekwencjach całodobowych. Wykonywane podczas cyklicznych obrotów, przy uwzględnieniu całej amplitudy zmian zachodzących na przestrzeni roku, od przesilenia letniego do przesilenia zimowego. Obrazy te zostały następnie ułożone w porządku chronologicznym, tworząc efekt poklatkowy. Animacja została zapętlona i wprawiona w ruch obrotowy wokół osi, jaką wyznaczał środek kadru.
Autorka wykonała zdjęcia ze swojego balkonu – z piątego piętra kamienicy, przy placu Narutowicza, gdzie oko kamery, podążając za słońcem, przemierzało krajobraz miasta od wschodu, poprzez panoramę nowoczesnego centrum, doliny Wisły i parków, zahaczająco mocną bryłę architektury Akademika, przechodząc dalej w ruchliwą ulicę Grójecką, by, ślizgając się po szczegółach architektury, w miarę upływu czasu, dotrzeć do zanurzonego w nocy miejskiego skweru.
W instalacji dynamiczna projekcja skonfrontowana została z abstrakcyjną głębią obiektu „Czarna Dziura”.
Zuzanna Sadowa adiunkt na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP. W latach 1986-92 studiowała na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, między innymi w Pracowni prof. H. Noskiewicz-Gałązki oraz prof. A. Dłużniewskiego, z którym później pracowała jako asystent. Od 2012 r. prowadzi Pracownię Intermediów w Katedrze Kształcenia Ogólnoplastycznego na macierzystym wydziale. Realizuje projekty o charakterze instalacyjnym, działania performerskie – instalacje przestrzenne, instalacje zbudowanez fotografii, wideo, spektakle z wykorzystaniem animacji komputerowej oraz scenografię filmową.
Zuzanna Sadowa z kuratorem galerii Ryszardem Ługowskim