Wariant Nadrzędny
Zbigniewa Warpechowskiego



Wieczorem 24 lutego w warszawskiej galerii XX1 Zbigniew Warpechowski miał wystąpienie autorskie pt. Wariant nadrzędny. Był to jego kolejny atak na New Age i głos wołającego na postmodernistycznej pustyni. Udając w kożuchu pierwszych chrześcijan, których mordowano jak dzikie zwierzęta, paląc lalki przypominające pochodnie Nerona, odwołując się do Bierdiajewa, Werpechowski ostro krytykował ostatni francuski zakaz noszenia tzw. znaków ostentacyjnych poszczególnych religii i proponował, by pozostałość po posągu Nerona - jego ogromny palec - stał się znakiem UE. Charyzmatyczny Werpechowski wyrażał pragnienia nie tylko polskiego Kościoła, partii prawicowych i katolickich, ale także znacznej części polskiej lewicy, którą notabene jako taką zwalcza. Gdy zapytano, czy uosabia katolicką awangardę, wyraźnie poirytowany artysta kategorycznie zaprzeczył.

(spectator)