Transformacja 26.08.2005 - 17.09.2005
Wystawa Transformacja wiąże się z przestrzenią architektoniczną i możliwością sprowokowania u widza reakcji o fizycznej jak i psychicznej naturze. W instalacjach brytyjskiej artystki Andrei Gregson i duńnskiej artystki Lisy Kjaer, lęk jako jeden ze stanów umysłu jest przetworzony na alternatywne, pozytywne odczucia.
Andrea Gregson zaprezentowała Headspace (2005) - podłużną skrzynkę z serią wizjerów, przez które widać miniaturową instalację. Skrzynka, obita wewnątrz miękką, białą tkaniną tworzy korytarz wypełniony białymi ceramicznymi formami. Obiekty, przypominające pojemniki medyczne, używane do mycia i innych czynności związanych z pielęgnacją chorych, razem tworzą przestrzeń imaginacyjną, która jest zarazem niepokojąca i pociągająca. Aranżacja ta jest zlepkiem różnych elementów, łączących rzeczywistość instytucji zajmujących się fizycznym i psychicznym zdrowiem, z wysublimowanym domowym światem współczesnego designu. Artystka nawiązuje do teorii, w których biała przestrzeń, jasny tunel z białym światłem na końcu ma szczególne znaczenie. Praca ta stwarza umowny obszar, do którego nie można wejść, a który prowokuje reakcję umysłową podobną do fizycznego doświadczenia. Podobnie jak w Alicji w Krainie Czarów, widz staje się obserwatorem, zaglądającym do miniaturowego świata.
Praca Lisy Kjaer Untitled -Have No Fear (2005) jest subtelnym szeptem na tle białych ścian galerii. Fragmenty tekstów (napisane przez Alberta Einsteina, Thomasa Emersona, Mahatmę Gandhiego i Matkę Teresę) mieszają się z długim strumieniem białych liter umieszczonych na ścianach. Tekst, w którym brakuje wielu liter przymusza widza do podjęcia gry z artystką poprzez uzupełnianie niepełnego tekstu. Prowokuje widza do aktywnego uczestnictwa, twórczego zaangażowania. Instalacja świetlna Untitled (2005) zaprasza widza do wchodzenia w krąg kolorów, utworzonych z barwnych świateł. Światło, którego wpływ na psychikę jest znany od wieków, użyte jest tutaj w podobny sposób, w jaki jest wykorzystywane przez terapeutów w leczeniu. Poduszki na podłodze zachęcają widza do uczestnictwa, pozwalają na dłuższy kontakt z wybranym kolorem i przeżycie intymnego doświadczenia. Duńska artystka Lise Kjaer mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Pracuje nad doktoratem z historii sztuki w The Graduate Center, The City University of New York. Jest wykładowcą europejskiej i amerykańskiej sztuki dwudziestego wieku w The City College, The City University of New York. Wystawia i wykłada w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Brytyjska artystka Andrea Gregson obecnie mieszka i pracuje w Londynie, gdzie wykłada historie sztuki w Surrey Institute of Art & Design. Ostatnio była finalistką w konkursie rzeźbiarskim Jerwood Sculpture Prize (2005). Wystawia w Wielkiej Brytanii, Polsce, Niemczech i Ameryce Północnej.
|