Avner Eitan z zasady nie realizuje swoich prac w typowych miejscach przeznaczonych do prezentacji sztuki, ale w przestrzeniach o indywidualnym charakterze, posiadających jakby aurę opuszczenia. Z bardzo prostych materiałów tworzy przestrzenne formy sprawiające wrażenie konstrukcji prowizorycznych lub częściowo zdemontowanych. Narzucają one przestrzeniom, w których się pojawiły niepokojący porządek generujący poczucie osaczenia. A jednocześnie swoją chaotyczną logiką przypadku kuszą, by w nich przebywać, bo ten chaos ma w sobie urok spontanicznego żywiołu i anarchicznej wolności. Co więcej, artysta kieruje uwagę widzów na lekko absurdalną możliwość zadomowienia się psychicznego w takich wnętrzach. Sytuacja opresji zaczyna być fascynująca, choć dalej nie zapewnia wizualnego komfortu. Sprzeczne emocje zaczynają tworzyć nierozerwalną całość. Wizualizacja stanów psychicznych wydaje się być sednem tych sytuacji przestrzennych.
W pracy Avnera Eitana Sny schodów / Dreams of Staircase, zrealizowanej w przestrzeni schodów prowadzących do małej piwnicy w galerii XX1 odnajdziemy charakterystyczne elementy strategii tego artysty. Ale i motywy zastanawiająco inne. Fragmenty jakby różnych konstrukcji piętrzą się jeden na drugim tworząc całość wypełniającą przestrzeń, a przy tym zaskakująco lekką. Przypomina ona trochę ptaka na długich, chudych nogach, który przyśnił się komuś (na schodach?). Fantasmagoria architekta, trochę groźna i śmieszna zarazem, albo nielogiczny wytwór podświadomości wychodzący z podziemi na powierzchnię, który powstrzymał się jednak przed przekroczeniem progu galerii. Kolorowe baloniki na szczycie tej budowli unoszą całość w rejon dziecięcej (tak często niestosownie wesołej) wyobraźni, a schody prowadzą w dół, co oznacza tutaj także zejście w głąb psychiki. Gdy zstąpimy poniżej poziomu wody zamkniętej w foliowych przezroczystych torebkach, znajdziemy się poniżej poziomu codzienności, poza czasem aktualnym. Wtedy możemy zobaczyć sklepione nad nami wnętrze budowli - sklecony z biednych desek, prowizoryczny azyl. Bo każdy azyl jest tylko tymczasowy. I tę niewygodną prawdę właśnie podświadomość ma nam przypominać. Dlatego Sny schodów mają swoje miejsce poniżej poziomu galerii, bo w niej mogłyby okazaś się groteskowe, niestosowne i niepasujące do aktualnych trendów w sztuce.
Grzegorz Borkowski - kurator pokazu
Avner Eitan (ur. 1971 w Jerozolimie) ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych im. G. Rietvelda w Amsterdamie, od 2001 roku prezentował swoje prace w Holandii, Niemczech, Izraelu i Gruzji. W grudniu 2005 miała miejsce jego wystawa Love w warszawskiej Fundacji Atelier, obecnie przygotowuje także spektakl Dybuk, który 9.04.2006 przedstawiony będzie w Teatrze Academia w Warszawie (ul. 11 listopada 22, g.19), a w czerwcu b.r. w Izraelu.