Mateusz Pęk
Cud awangardy
W 2017 r. minęło 100 lat od wystawienia „Fontanny” przez Marcela Duchampa. Jak wiadomo w tamtym roku obchodziliśmy również 100 lecie polskiej awangardy (pierwsza wystawa ekspresjonistów 1917 r.) Te historyczne wydarzenia wskazują na dynamizmy świata sztuki, wywołując dysonans poznawczy.
Pisuar-fontanna jako dzieło najczęściej reinterpretowane i cytowane przez kolejne pokolenia artystów i krytyków, skłania do pytania czym jest ready-made dzisiaj i w jakim obszarze rzeczywistości należy go poszukiwać? Praca Mateusza Pęka fetyszyzuje dzieło Duchampa, stawia jednocześnie pytanie o ready-made w kontekście działań relacyjnych i partycypacyjnych, inicjujących wspólne przeżywanie i symbolizowanie.
Magdalena Cichocka
Mateusz Pęk
Urodzony w 1978 r. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Instytucie Sztuk Wizualnych w Orleanie. Dyplom w 2002 r. w pracowni intermediów prof. Witosława Czerwonki. Obecnie pracownik Wydziału Malarstwa ASP Gdańsk.
Zajmuje się instalacją oraz grafiką użytkową. Uczestnik wielu wystaw w kraju i zagranicą.
fot. Ignacy Skwarcan