Usługa języka migowego
A A A
Instagram Facebook YouTube

Festiwal RELACJE

wystawa festiwalowa

 

Na zdjęciu widać przyciemnioną salę. W pierwszym planie siedzi tyłem kobieta na podłodze. Na ścianie na przeciwko wyświetlony jest kadr z filmu. Przedstawia różowe kwiaty na niebieskim tle.

Hui Ye The Serene Garden

 

Wystawa stanowi kolejną odsłonę Festiwalu Sztuk Wizualnych Relacje, odbywającego się od kilku
lat w Mazowieckim Instytucie Kultury. Jest to cykliczne, wieloaspektowe wydarzenie, podczas
którego prezentujemy współczesną sztukę i takie jej przejawy, które – wykorzystując zarówno
nowoczesne, jak i tradycyjne technologie – wykraczają poza utarte rozumienie działań
artystycznych, szukają nowych form komunikacji i refleksji nad współczesnym światem oraz jego
problemami. To sztuka intermedialna, immersyjna, czasami interaktywna, koncentrująca się na
temacie szeroko rozumianej tytułowej relacyjności.
Prezentowane dzieła zakładają aktywny (dosłownie lub metaforycznie) udział odbiorców, którzy,
stając się niezbędnym elementem działania artystycznego, wchodzą w rzeczywistą relację – ze
sztuką jako taką, z zastaną przestrzenią, z innymi osobami, wreszcie z samymi sobą. Jedną z osi
tematycznych tegorocznej edycji Festiwalu są zamieszkiwane przez nas wspólne przestrzenie –
zarówno te miejskie, jak i naturalne, których kształt i dalszy los zależy od naszych działań, naszej
świadomości i za które wszyscy ponosimy odpowiedzialność. Pokażemy prace polskich twórców:
Józefa Gałązki, Krzysztofa „Arszyna” Topolskiego, Grzegorza Demczuka i Bartosza Seiferta oraz
dzieło Hui Ye – artystki pochodzącej z Chin, na co dzień mieszkającej w Austrii.
Partnerem tegorocznych Relacji jest Spółdzielnia Mieszkaniowa Służew nad Dolinką, do terenu
której odnosi się kilka z prezentowanych prac. Osiedle mieszkaniowe jest miejscem stawiającym
rozmaite wyzwania zaludniającym je osobom, wymagającym troski, równoważenia rozmaitych
elementów, w tym tych wprowadzanych przez przyrodę i przez człowieka. Dzięki prezentowanym
pracom i działaniom artystycznym, obie te przestrzenie – osiedlowa i galeryjna – wchodzą ze sobą
w twórczy dialog.
Tworzymy, sprzyjającą refleksji, przestrzeń, w sposób nieoczywisty oddziałującą na różne zmysły,
w której to, co technologiczne i zaprojektowane, płynnie przenika się z naturalnym i organicznym.

Kuratorzy: Małgorzata Miśkowiec, Karol Szafraniec
Koordynatorka: Milena Stryjewska
Wsparcie merytoryczne: Paweł Janicki
Aranżacja wystawy: Anna Szuflicka

zdjęcia: Ignacy Skwarcan

 

Zdjęcie przedstawia fragment ekspozycji z pracą Krzysztofa Topolskiego Pulses . Widzimy dwoje ludzi: stojącego mężczyznę w pomarańczowej koszuli i siedzącą na białym, drgającym taborecie dziewczynę w jasnym płaszczu. Oboje patrzą na ekran zawieszonego w pionie telewizora, na którym widać spektrogramy – wizualne przedstawienia dźwięku. Po lewej stronie jest zawieszona żółta plansza z opisem pracy.

Krzysztof Topolski Pulses

 

Zdjęcie przedstawia pracę Grzegorza Demczuka Podstawa. Widzimy zabudowaną białą przestrzeń, wewnątrz której znajduje się ruchoma podłoga, pokryta szarą wykładziną. W głębi widzimy dwoje ludzi: artystę Grzegorza Demczuka i młodą kobietę. Po lewej stronie jest zawieszona żółta plansza z opisem pracy.

Grzegorz Demczuk Podstawa

 

Zdjęcie przedstawia ponad 20 różnych kwiatów doniczkowych, umieszczonych w rozmaitych naczyniach: doniczkach, butelkach plastikowych, opakowaniach po jogurtach. Kwiaty są podwieszone przy pomocy białych sznurków, które układają się w regularną sieć. Tworzą koło o średnicy ok. 1.5 metra.

Józef Gałązka Kwietnik#2

 

Zdjęcie przedstawia makietę rzeźby. Jest ona zbudowana z białych, połączonych form ze stali lakierowanej o kształcie podobnym do liści. Makieta jest umieszczona na białej kamiennej kostce.

Józef Gałązka, projekt rzeźby

 

Jest to screen z ekranu komputera przedstawiający grafikę komputerową. Widzimy fragment szarego bloku mieszkalnego, z żółtymi pionowymi elementami. Z tyłu znajdują się drzewa i trawnik. Po lewej stronie na czarnym tle znajdują się 3 projekty balkonów. W rogu po prawej stronie na dole widzimy powiększony fragment przedstawiający jeden z balkonów.

Bartosz Selfert Bloki