Dorota Chilińska – „FPS First-Person Shooter”
FPS First-Person Shooter to gatunek gry komputerowej, w której gracz steruje postacią, patrząc jej oczami. Postać wyposażona jest w różnorodne bronie od pistoletów, karabinów, po granaty, sztylety itp. Odbywa "tunelową" wędrówkę poprzez kolejne pomieszczen a i plansze. Gracz musi wykazać sie sprytem i refleksem. Często plansze FPS naśladują zniszczone przestrzenie industrialne, stare fabryki, bunkry itp. Fabuła FPS jest najczęściej prosta i bywa jedynie pretekstem do rozładowania wewnętrznych napięć grającego. FPS to gatunek gier o dużym ładunku agresji.
Instalacja składa się z:
Filmu wideo, który naśladuje styl FPS, tyle, że nie jest wykonany w technice 3D, a jest rzeczywistym obrazem wideo. Przewrotność tego zabiegu polega na tym, iż rzeczywistość próbuje naśladować rzeczywistość wirtualna, a nie odwrotnie. Przestrzenie starej fabryki sfilmowane i zanimowane tworzą obraz na podobieństwo gry komputerowej.
Interaktywnej instalacji dźwiękowej.
Wiązki lasera na podłodze "przecinane" przez interaktorów uwalniają dźwięki strzałów. Aranżacja naśladuje obraz pomieszczenia zabezpieczonego przed wejściem "obcych". (pomysł zaczerpnięty z popularnych filmów science fiction)
Praca porusza temat zatracania granic pomiędzy tym co realne, rzeczywiste, a tym co wirtualne. Uzależnienie od gier oraz przyzwyczajenie gracza do postrzegania rzeczywistości w pewien określony sposób jest jest głównym motywem instalacji. Być może praca próbuje ukazać, iż granica pomiędzy tym co realne i wirtualne przestaje być widoczna lub wcale nie istnieje.
Dorota Chilińska, ur. w 1975 roku. Uzyskała dyplom na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu (Zakład Plastyki Intermedialnej) w pracowni prof. Wojciecha Bruszewskiego w 2002 roku.